tanrı diyenlere ateist damgası vurulduğu için ülkemizde tehlikeli olabilen bir sorun.
Yüzeysel yaklaşımların yanı sıra etimolojisine baktığımızda eski türkçede yaratıcı anlamına gelmektedir. Belgesellerde yaratıcı deyince niye günah demiyor kimse :)
evet, gerçekten de elin gavuru mars\'ta çocuğunu vaftiz edecek hale gelmişken, biz hala \"tanrı mı yoksa allah mı?\" sorunsalcığı ile uğraşmaktayız.

\"din\" gibi konuşmaya bile değmeyecek bir olgu için bunları yazacağım lakin, \"tanrı döğöl allah bökörö\" diye orda burda din dersi veren ebleh dimağlara hususi olarak belirtmek isterim ki;

cehalet ürünü söylemlerin içerisinde en yaygın olanı, \"tanrı adını kullanan kafirdir; tanrı adını kullanmak günahtır.\" söylemidir.

\"allah\"a \"tanrı/tengri\" diyenden ziyade, bu saçma sapan argüman ile çıkışan, içkisiz sarhoş olan sığ beyinlerin daha fazla günaha girdiğini biliyor muydunuz?

tam tabiriyle, \"türklere islam\'ı öğreten bilge\" olarak tanıdığımız hoca ahmet yesevi, divan-ı hikmet\'te yer alan 12 şiirinde, defalarca \"tanrı\" adını kullanmıştır. böyle büyük bir din adamı bile, cahillerin, \"tanrı adını kullanan kafirdir.\" safsatasından nasipleniyor. işin üzücü tarafı, bugün hoca ahmet yesevi\'yi tanıyan kişiler de bu söyleme kanmış ve pir-i türkistan için bilmeden kafir iftirasını etmiştir. işte davasına, milletine zarar veren ve insanları günaha sokan cahillerin zararının boyutu, bu kadarıyla bile -kanımca- korkutucudur.

kimileri, hoca ahmet yesevi\'nin tanrı adını kullanmasını, islam\'a yeni geçtiğimiz dönemlerin alışkanlığı olarak nitelendirebiliyor. bunu kabul edemeyiz; çünkü kanuni zamanında yaşamış olan edirneli nazmi\'nin, \"divan- türki-i basit\" adlı eserinde de tanrı adını kullandığını görüyoruz.

ee, hoca ahmet yesevi\'nin bu günahı işlediğini söyleyip de, o günahtan örnek vermemek olmaz;

\"tengri teala sözin, resulullah sünnetin, inanmağan ümmetin, ümmet demes muhammed.\"

pekii, tanrı adını yalnızca pir-i türkistan ya da edirneli nazmi mi kullanmıştır?

yusuf has hacip, hepimizin bildiği \"kutadgu bilig\" adlı eserinde, \"tengri ezze ve celle ögdilsin ayur.\" diye başlar.

\"türklerin tarihi\" * ile \"moğolların tarihi\" adlı eserleri yazan ebul gazi bahadır han da, \"tengri teala\" adını sık sık kullanmıştır.

ha unutmadan, edirneli nazmi üstadın kullandığı dörtlük de şöyledir;

\"kutluluğla geldiğince her uruc,
her müselman şen olup dutar uruc.
ol ki gerçekten müselman olmaya,
tengri saglasun, o her gün yer uruc.\"

ne kadar harika değil mi?

kaşgarlı mahmut da, \"divan-ı lügati\'t türk\" adlı eserinde, \"tengri\" adının anlamını 3 şekilde açıklamıştır:

\"ilki; müslüman türklerin taptığı, \"ilah\" ya da \"allah\",
ikincisi; müslüman olmayan türklerin, \"gök tanrı\"sı,
üçüncüsü; somut ve soyut görünen her nesnenin, her varlığın adı.\"

kısa örneklerle de tanrı ya da \"tengri teala\" adının islam sonrasında yetişmiş türk büyükleri tarafından da kullanıldığını belirttim. çünkü bu kadarının bile yeterli olabileceğini düşünüyorum. şimdi necip fazıl üstadın \"allah tanrı\'nın belasını versin.\" şeklindeki sözü aklıma geldi de, pek de üstat değilmiş anlaşılan.

demem o ki; bir \"tanrı\"nız var ise, \"tanrı\"yı kullanın. biz arap değiliz.
Türk mitolojisinde tengri (demir) den türeyen şimdiki kelime anlamı tanrı olan eski türkçe bir hitaptır.
buna takılmak yanlıştır, iki türlüde yanlıştır. Ne demek istiyorum şöyleki; Tanrı diyene karışmak hakkında yanlış düşünmek yada tanrı denmemesini istemek yanlıştır. Diğeri de Allah demek yerine inatla tanrı demek ve allah demeyin tanrı deyin baskısı yapmaktır. ikiside yanlıştır. İnsan inanmakta özgür olduğu gibi inandıkları şeye istedikleri ismi vermektede özgürdür.

Somut örnek: Sen gidip izmirliye neden gevrek diyorsun simit de şuna demezsin, yada izmirli yıllarca izmir dışında yaşamış ve simit demeye alışmış birine sen izmirlisin gevrek de şuna demez.

Bu konuda aynen böyledir. sadece konu din olunca insanların kafası biraz farklı çalışıyor olan bu.
tengridir yaratan tengridir üstün kılan,beni yaratan da tengri,üstün kılan da tengri,
ikisi de aynı şeyi ifade eder,tengri ya da tanrı diyenlere dinsiz damgası vurmak bağnazlığın kanıtıdır. ameller niyetlere göredir derler,ha allah demişsin ha tanrı ne farkeder?
Eski yeşilçam filmlerinde bile \"Allah\" yerine \"Tanrı\" diyorlardı ve bunun elbette bir derinliği, bir iç yüzü, aslı astarı vardı. Sonuçta herkesin tanrısı bir iken herkesin tanrısı Allah olmayabilir. Mesela biz o dönemde Beyoğlu\'na gravatsız ceketsiz çıkmaz idik.
Nasa marsa günibirlik tura başlıycak, biz de napalım işte bunu bile mesele yapıp uğraşalım. Zaten azıcık bölündüğümüz konu vardı, bu konuda da iki bölünek.
hiçbir fark yok, ama mahalle baskısı yüzünden tü, kaka.
Asıl mesele din adına iyilikler yapmak mı yoksa gerçekten kendin adına iyi insan doğru insan olmak mı?

Eski zamanları düşünün. Bir yol var yürüdüğünüz. Yolun x metresinde bir çukur var. Arkanızdan da bir kafile gelicek ki kafilede atlar var. O çukuru doldurmayı düşünüyorsunuz, sırf arkanızdan gelen adamın atı o çukura düşüp ayağını incitmesin adamın işi kötü gitmesin diye.

Asıl soru şu; Allah rızası için mi o çukuru doldurursunuz yoksa iyi insan doğru insan olmak için mi?