andrzej wajda - omü sözlük
filmlerinin çoğu, çağdaş polonya tarihi ile ilgilidir ki kendisinin bizzat yaşadığı olayları sinematize ederek sunar bizlere. döneminde büyük zorluklarla yüzleşen ve bunlara meydan okuyan wajda, böylelikle insan doğasının derinliklerine nüfuz ederek bu duyguları tüm çıplaklığıyla ortaya döker. entelektüel karakteriyle uyumlu filmlerinde özellikle polonya edebiyatından adam mickiewiczve tadeusz rozewicz haricinde dostoyevski ve shakespeare'e kadar polonya ve avrupa edebiyatının büyük isimlerinin izlerini muhakkak görürüz.

pokolenie , kanal ve popiol i diament filmleri savaştan sonra yaptığı direniş üçlemesini oluşturur. gençliğin acılarını ve sevinçlerini niewinni czarodzieje , brzezina ve panny z wilka filmleriyle ifade ederken; popioly , la croisade maudite, ziemia obiecana ve danton gibi filmlerde, insan özlemlerini ve hayal kırıklıklarını mükemmel bir şekilde tasvir eder. czlowiek z marmuru (cannes altın palmiye ödülü) ve czlowiek z zelaza filmleri, polonya'daki siyasi ve sosyal reform altında insanların yaşama biçimlerinin güçlü ifadeleridir.

wajda, filmografisiyle belki de izlenmesi elzem olan nadir yönetmenlerdendir. güçlü duygular, insani gerçeklikler ve muhteşem tasvir yeteneği ile wajda nazarımda hep farklı bir noktada olacak. 2016 yılında 90 yaşında aramızdan ayrıldığında dönemin polonya eski başbakanı donald franciszek tusk wajda'nın ölümünün ülkede yarattığı boşluk hissini şöyle ifade ediyor:

''hepimiz wajda'dan geliyoruz. onun aracılığıyla polonya'ya ve kendimize baktık. ve şüphesiz ki daha iyi anladık fakat şimdi bu çok daha zor olacak."