the godfather part ii - omü sözlük
hyman roth karakteri kısmen gerçek hayattaki meyer lansky isimli gangstere dayanıyor. söylentiye göre film çıktığı sırada miami’de yaşayan lansky, hyman roth karakterini oynayan lee strasberg’i arayıp “beni neden daha sempatik göstermedin? nihayetinde ben büyük babayım.” demiş.

lee strasberg çekimler sırasında hasta olunca yapımı ertelemek yerine hyman roth karakteri hasta bir adam olarak yeniden yazılmış.

robert de niro’nun yer aldığı flashback sahnelerinde oyuncuların pantolonları fermuarlıydı. ancak ekipten biri o dönemde henüz fermuarın kullanılmadığını söyleyince bazı sahneler fermuarsız, düğmeli pantolonlarla yeniden çekildi.

robert de niro rolüne hazırlanmak için 3-4 ay kadar sicilya’da yaşadı. bu sürede sicilya lehçesini öğrendi.

filmin her ne kadar mario puzo’nun kitabı esas alınarak çekildiği yazılsa da yalnızca vito corleone’nin çocukluk ve gençlik dönemleri anlatılırken kitaba bağlı kalınmış, michael’ın ve ailenin las vegas’ta geçen öyküsü özgün biçimde yazılmıştır. yine de godfather 2, hem bir devam filmi olduğundan hem de kısmen de olsa bir kitaptan uyarlama olduğundan “en iyi uyarlama senaryo” dalında mario puzo ve francis ford coppola’ya oscar ödülü kazandırdı.
ilk filmi çekerken birkaç defa kovulmanın eşiğinden dönen ve korkunç bir dönem geçiren filmin yönetmeni francis ford coppola bu devam filminde yapımcı olarak yer alabileceğini bildirmiş ancak başka bir yönetmenin çekmesini istemişti. hatta önerdiği isim de martin scorsese’ydi. bu teklif reddedilince coppola filmi yönetmeyi birkaç şartla birlikte kabul etti. bu şartların bazıları şunlardı; the conversation filmini kendi senaryosuyla çekmek, san francisco operası’nda bir oyun yönetmek, the great gatsby’nin kendi uyarlamasını yazmaktı -ki hepsini de yaptı.

kaprisleri olan tek kişi yönetmen coppola değildi elbette. senaryoyu okuyan al pacino avukatlarıyla coppola’ya senaryoyla ilgili ciddi şüpheleri olduğunu ve bu şekilde oynamayacağını söyleyince yapım neredeyse başlamadan bitiyordu. bunun üzerine coppola bir gecede senaryoda bazı değişiklikler yapıp al pacino’nun onayını aldı ve yapıma devam edildi. al pacino’nun kaprisleri yalnızca ağır senaryo değişikliklerinden ibaret değildi. daha yüksek bir ödeme istemiş ve daha da önemlisi sık sık yönetmen coppola’nın yavaş olduğundan şikayet ederek ayrılmakla tehdit etmişti. bu arada filmin çekimleri 104 gün sürdü. :)